دانستنی هایی در خصوص صافکاری خودرو

دانستی هایی در خصوص صافکاری خودرو

صافکاری خودرو یکی از خدمات مهم برای ترمیم بدنه و افزایش ارزش خودرو است. در این مقاله با انواع صافکاری، هزینه‌ها و مزایای استفاده از خدمات آنلاین صافکاری آشنا شوید.

صافکاری خودرو چیست و چرا اهمیت دارد؟

صافکاری خودرو به فرایندی گفته می‌شود که در آن آسیب‌های بدنه مانند فرورفتگی، خط و خش و آسیب ناشی از تصادف برطرف می‌شود. اهمیت صافکاری تنها در زیبایی نیست؛ بلکه باعث جلوگیری از پوسیدگی، افزایش عمر بدنه و حتی حفظ ارزش فروش خودرو می‌شود.

انواع روش‌های صافکاری خودرو

صافکاری بدون رنگ (PDR)

مناسب برای فرورفتگی‌های کوچک و ضربات سطحی

رنگ اصلی خودرو حفظ می‌شود

سریع، کم‌هزینه و بدون نیاز به رنگ‌آمیزی مجدد

 

کاربرد: تگرگ‌زدگی، ضربه پارکینگ، فشار جزئی روی گلگیر یا درب

لینک دانلود اپلیکیشن اٌکار برای کاربران از بازار

https://cafebazaar.ir/app/app.oocar.ir 

صافکاری با رنگ

مخصوص زمانی است که علاوه بر تغییر شکل، رنگ بدنه هم آسیب دیده باشد

مراحل شامل صافکاری، بتونه‌کاری، سنباده‌کاری و رنگ‌آمیزی

نتیجه: بدنه خودرو کاملاً یکدست و نو می‌شود

 

شاسی‌کشی (صافکاری شاسی)

 

برای خودروهایی که در تصادفات شدید دچار آسیب شاسی شده‌اند

نیازمند تجهیزات دقیق و تخصص بالا

اهمیت: بازگشت ایمنی و استحکام خودرو

روش صافکاری بدون رنگ ماشین

در صافکاری بدون رنگ معمولاً از میله‌های فلزی و گیره‌های بدنه برای بیرون کشیدن فرورفتگی‌ها یا اصطلاحاً قسمت‌های قر شده استفاده می‌شود. یکی دیگر از ابزاری که برای این نوع صافکاری از آن استفاده می‌شود چسب بدنه است. با استفاده از این ابزار قسمت‌هایی که دسترسی کمتری دارند و یا دسترسی به آن‌ها سخت است به راحتی تعمیر می‌شوند.

بررسی بخش‌های آسیب دیده

معمولاً روش انجام این نوع صافکاری به این گونه است که ابتدا بخش آسیب دیده را مورد بررسی کارشناسانه قرار می‌دهند. انتخاب ابزار مناسب نقش مهمی در کیفیت انجام کار دارد.

تعیین ابزار

یک صافکار باتجربه و ماهر به کمک بررسی ظاهری و دقیق بدنه، مشخص می‌کند که برای صافکاری این بخش به چه ابزاری نیازمند است و کیفیت رنگ بدنه را در اطراف قسمت نیازمند تعمیر را بررسی می‌کند تا در زمان تعمیر کمترین آسیب را ببیند، مثلاً ترک خوردگی رنگ یا پریدگی رنگ در اطراف محل تعمیر کار را بسیار سخت‌تر خواهد کرد وسعت و عمق فرورفتگی از جمله مواردی است که در تعیین ابزار کار تأثیرگذار است. گاهی نیاز است که برای دسترسی به محل مورد نظر بخش کوچکی از بدنه خودرو شکافته شود، معمولاً اندازه این شکاف به اندازه قطر ابزاری است که باید از آن عبور کند. بنابراین نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت.

استفاده از گرما

در زمان انجام کار معمولاً از گرما که توسط سشوار‌های صنعتی ایجاد می‌شود، استفاده می‌کنند. این کار مانع از ترک خوردگی یا تراشیده شدن رنگ می‌شود. باید به این نکته نیز توجه داشت سطحی که یکبار رنگ شدگی داشته باشد، احتمال ترک خوردگی در زمان تعمیر خواهد داشت. گرم کردن بخش آسیب دیده باعث گرم شدن فلز می‌شود و خاصیت چکش خواری آن را افزایش می‌دهد، به این ترتیب کار سریع‌تر انجام می‌گیرد.

ابزاری که برای صافکاری PDR از آن‌ها استفاده می‌شود بسیار ظریف و کاربردی هستند، ضمن این که به راحتی می‌توان به کمک آن‌ها به محل‌هایی چون پشت کاپوت، دوبل در، گلگیر و… دسترسی پیدا کرده و عملیات مورد نظر را انجام داد.

معمولاً انجام کار با ابزار به این صورت است که ابزار مورد نظر پشت فرورفتگی قرار می‌گیرد و با کشیدن و ایجاد فشار روی آن، بخش فرورفته به جای خود باز می‌گردد.

موج‌گیری

پایان کار در صورت نیاز، بخش تعمیر شده موج‌گیری می‌شود. این کار با قلم‌های بسیار کوچکی انجام می‌گیرد که به وسیله چکش‌های بسیار ظریف، سبک و با ضربه‌هایی با فشار یکسان و متناوب سطح صاف و یکدست می‌شود.

قلم‌گیری

گاهی ممکن است رنگ بدنه دچار آسیب شود، در این صورت بعد از انجام تعمیرات صافکاری نیاز است که رنگ بخش‌های آسیب دیده با دقت بسیار توسط قلم‌های ظریف خش‌گیری شود. برای این کار رنگ مناسب انتخاب شده را با دقت روی بخش‌های آسیب دیده می‌کشند. غلظت رنگ باید مناسب باشد و پوشش دهی خوبی داشته باشد. بعد از خشک شدن رنگ‌ها با استفاده از سمباده بسیار نرم روی رنگ را می تراشند تا رنگ بخش تعمیر شده با بدنه هم سطح شود. سپس این بخش را به خوبی پولیش می‌کنند تا رنگ بدنه کاملاً یکدست و هم سطح شود.

 

چه زمانی به صافکاری نیاز داریم؟

بعد از هر نوع تصادف یا برخورد شدید

ایجاد خط و خش‌های عمیق یا فرورفتگی در بدنه

کاهش زیبایی خودرو که روی فروش تأثیر منفی دارد

جلوگیری از زنگ‌زدگی در بخش‌های آسیب‌دیده

لینک دانلود اپلیکیشن اٌکار برای متخصصین از بازار

 https://cafebazaar.ir/app/expert.oocar.ir 

مراحل انجام صافکاری خودرو

بررسی و تشخیص میزان آسیب

انتخاب روش مناسب (با رنگ، بدون رنگ یا شاسی‌کشی)

استفاده از ابزارهای تخصصی برای رفع ضربه

در صورت نیاز، بتونه‌کاری و رنگ‌آمیزی

پولیش و پرداخت نهایی برای ایجاد سطحی براق و یکدست

هزینه صافکاری خودرو؛ چه عواملی مؤثرند؟

میزان و شدت آسیب‌دیدگی

نیاز به رنگ‌آمیزی یا عدم نیاز

رنگ خودرو (رنگ‌های خاص گران‌تر هستند)

محل آسیب (گلگیر، کاپوت، سقف یا شاسی)

مزیت صافکاری PDR و جلوگیری از افت قیمت خودرو

این روش صافکاری در مقایسه با روش های سنتی، دارای مزیت های بسیاری است. در این روش به دلیل حذف چکش کاری، رنگ خودرو ضعیف نمی شود و احتمال ریزش آن تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد که همین مساله از افت قیمت خودرو به صورت چشمگیری جلوگیری می کند؛ این ویژگی می تواند از مهم ترین مزیت های این روش برای افرادی که مالک خودرو های لوکس هستند، باشد.

 از طرفی بحث بسیار مهم و حساس در صافکاری، جلوگیری از موج افتادن در بدنه و ضعیف شدن آن است. در روش صافکاری بی رنگ با استفاده از میله های طراحی شده، از داخل ورقه به سمت بیرون به صورت بسیار ریزی و نقطه ای اصلاح و ترمیم صورت می گیرد و در نهایت توسط مدادهای خاص، عمل فرم دهی قالب بدنه از سمت بیرون انجام می شود.

در روش صافکاری مدرن PDR جهت ارائه بهترین کیفیت خدمات ترمیم بدنه خودرو، حتی در قسمت های دوبل و فاقد دسترسی، ابزارهایی طراحی شده اند که بدون نیاز به ایجاد برش، عمل صافکاری انجام شود.

جلوگیری از افت قیمت خودرو با صافکاری pdr و ابزارهای حرفه ای آن

نکته قابل توجه دیگر، استفاده از پرایمر یا همان بتونه در صافکاری های سنتی است؛ موردی که هم در ظاهر و هم در زمان ترک خوردن رنگ، مشکل ساز خواهد بود. در سیستم صافکاری بی رنگ مدوسا، استفاده از بتونه به صورت کامل حذف شده و به همین دلیل نتیجه نهایی تمیز و سطح یکپارچه است؛ همچنین از تغییر ضخامت رنگ بدنه که یکی از دلایل اصلی افت قیمت خودرو می باشد، جلوگیری می کند. با حذف پوشش پرایمر بدنه، در بخش های متداول خودرو که معمولا در تصادفات آسیب بیشتری می بینند مانند سپرها، درها و کاپوت دیگر مشکلات ریزش پوشش در تصادفات بعدی، ترک خوردگی سطح و رنگ زدگی چشمی قسمت های ترمیم شده از دور که موجب ناراحتی بسیاری از مالکان خودرو می شود، وجود نخواهد داشت.

 

نکته بسیار مهم در انجام صافکاری های PDR این است که تمام فرایند صافکاری از زمان شروع کار تا اتمام فرایند اصلاح و ترمیم قسمت آسیب دیده باید توسط استادکار متخصص و ماهر، با استفاده از مداد های PDR انجام شود چون امکان ترمیم مجدد قطعات مختلف بدنه پس از فعالیت های صافکاری سنتی وجود ندارد و موجب آسیب زیادی به بدنه خودرو و ضخامت آن می شود و در نهایت باعث ایجاد حالت برآمدگی، بیرون زدگی و اصطلاحاً فرم تخلمه مانند می شود.

نقاشی خودرو در اتاق رنگ با روش سنتی چه تفاوتی دارد؟

رنگ کردن بدنه‌ی خودرو با روش سنتی نیز انجام می‌شود اما چندین سال است که نقاشی در اتاق رنگ جای آن را گرفته است. بد نیست که در رابطه با تفاوت این دو، اطلاعاتی داشته باشید

دانستید که در مراکز معتبر و مجهز، اتاق رنگ کوره‌ای طراحی و ساخته شده است. نقاشی بدنه‌ خودرو به صورت تخصصی انجام می‌شود. در اتاق های رنگ سیستم‌های مجهز و کاملی جهت رنگ کردن و پخت رنگ وجود دارد. در یک کلام باید بگوییم که اتاق رنگ خودرو، یک سیستم پیشرفته‌ای را برای نقاشی بدنه‌ی خودرو به وجود آورده است

اگر رنگ کردن خودرو با روش سنتی انجام شود، دیگر خبری از محیط ایزوله شده و سیستم‌های مجهز نیست. بنابراین می‌توان نتیجه‌گیری کرد که اگر رنگ کردن با روش سنتی انجام شود، کیفیت بسیار کم‌تری خواهد داشت. به عنوان مثال رنگی که با روش سنتی زده باشند، در صورت تماس با تینر فوری ۲۰ هزار، بلند خواهد شد و مسلما ظاهر خودرو نمای بدی پیدا خواهد کرد. اما در صورت استفاده از اتاق رنگ خودرو، این اتفاق رخ نخواهد داد.

مزایای استفاده از خدمات آنلاین صافکاری خودرو

صرفه‌جویی در زمان و حذف مراجعه حضوری برای گرفتن نوبت

دسترسی به لیست صافکارهای معتبر در شهر شما

مشاهده نظرات و امتیاز کاربران قبل از انتخاب

امکان مقایسه هزینه‌ها و انتخاب بهترین گزینه

دریافت نوبت در هر ساعت از شبانه‌روز

 

چگونه بهترین صافکار را انتخاب کنیم؟

بررسی سوابق و تجربه کاری صافکار

استفاده از ابزارهای مدرن و به‌روز

ارائه ضمانت کیفیت خدمات

شفافیت در هزینه‌ها و زمان تحویل خودرو

داشتن رضایت مشتریان قبلی

جمع‌بندی

 

صافکاری خودرو یکی از مهم‌ترین خدمات برای بازگرداندن زیبایی و ایمنی خودرو است. با انتخاب درست روش صافکاری و استفاده از خدمات آنلاین نوبت‌دهی، می‌توانید در کمترین زمان بهترین صافکار را پیدا کنید و از کیفیت کار اطمینان داشته باشید.